از باغ بهشت تا حومه نشینی : چشم‌اندازهای محیط‌زیستی در ادبیات کودکان

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

چکیده

ادبیات کودکان شامل قصه، شعر، نمایش، افسانه و داستان است. ادبیات کودکان عبارت است از تلاشی هنرمندانه در قالب کلام، برای هدایت کودکبه‌سوی رشد، با زبان و شیوه‌ای مناسب و درخور فهم اوست. به بیانی دیگر، ادبیات عبارت است از چگونگی تعبیر و بیان احساسات، عواطف و افکار به‌وسیلۀکلمات در اشکال و صورت‌های گوناگون؛لذا می‌توان گفت ادبیات کودکان مجموعه نوشته‌ها، سروده‌ها و گفتارهایی است که از طرف بزرگسالان جامعه برای استفاده خردسالان فراهم می‌آید، یا خردسالان خود خالق آن هستند. در ادبیات کودکان سه چشم‌انداز ایدئولوژیکی نسبت به محیط‌زیست دیده می‌شود. اولین چشم‌انداز به ارتقای تسلط بر طبیعت تکیه دارد، دومین چشم‌انداز بر ارتقای نگرش مراقبت و درک دنیای طبیعی و آگاهی از موضوعات محیطی تکیه دارد و سومین چشم‌انداز بر موقعیت طبیعت محور تکیه داشته و به اکولوژی وابسته است.اغلب کتاب‌های کودکان که با طبیعت یا اکولوژی سر و کار دارند، در دومین چشم‌انداز قرار می‌گیرند که محور بحث ما در این مقاله خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

From Eden to Suburbia: Perspectives on the Natural Word in Children's Literature

نویسنده [English]

  • sedigheh meghdari
چکیده [English]

Books with focus on natural world are written for young readers with different aims. But broadly speaking,in the children's literature, there are three ideological views of the environment. The first perspective relies on promoting the domination of nature, the second perspective relies on improving the attitude of care and understanding of the natural world and awareness of environmental issues, and the third perspective relies on the nature-centered nature and depends on ecology. Most children's books dealing with nature or ecology are in the second perspective, which will be the focus of our discussion in this article

کلیدواژه‌ها [English]

  • Child Literature
  • Nature-Centered
  • Environment
Alcock, J. (1994).Sonoran Desert Spring, Second Edition. Tucson & London: The University of Arizona Press.
Baker, J. (1991).Window,London: Julia Mac Rae Books.
Baker, J. (2004).Belonging. London: walker Books.
Cherry, L. (1990).The Great Kapok Tree: A Tale of the Amazon Rain Forest. San Diago: VoyagerBooks.
Didominicis,l. (1997).A Guide for Using The Great Kapok Tree in the Classroom. Westminster, CA: Teacher Created Materials, Inc.
George, J. C. (1983).One Day in the Desert,New York: Harpet Trophy.
George, J. C. (1990).One Day in the Tropical Rain Forest, New York:Harper Trophy.
Messenger, N. (ill.)(2001) The Creation Story, London: Dorling Kindersley Ltd.
Plumwood, V. (2002).Environmental Culture: The Ecological Crisis of Reason. London and New York:Routledge.
Rigby, K. (2004)." Earth, World, Text: on the (Im) possibility of Ecopoiesis," New Literary History, 35.3: 427-442.
Schaefer,L. M. & Gabi S. (ill.)(2004). Arrowhawk, New York: Henry Holt.
Twine, R. T. (2001). " Ma(r)king Essence- Ecofeminism and Embodiment," Ethics & the Environment,6.2:31-58.
Yolen, J.& Laura R. (ill.)(1996).Welcome to the Sea of Sand. New York: G.B. Putnam's Sons.