دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه حقوق محیط زیست
2476-6143
1
2
2016
09
22
آنالیز تأثیر امواج الکترومغناطیس بهعنوان آلودگی محیط زیست بر میزان مواد ضدسرطان گیاه ذرت با استفاده از تکنیکهای HPlC و Microplate Reader
9
15
FA
حبیبه
زارع
drhzare55@gmail.com
در این پژوهش اثرهای امواج الکترومغناطیس توسط دستگاه شبیهساز موبایل بر میزان ترکیبات فنلی و فعالیت آنتیاکسیدانی گیاهچههای ذرت بررسی و با نمونههای شاهد مقایسه شده است.
گیاهچههای 13 روزه به مدت یک هفته، هر روز و روزی 5 و 3 ساعت تحت تأثیر امواج دستگاه شبیهساز موبایل قرار گرفتند.
<strong>مواد و روشها</strong>
میزان ترکیبات فنلی با فعالیت گالیک اسید مقایسه و میزان آنتیاکسیدانت کل توسط دستگاه Microplate Reader و روش DPPHانجام شد.
نتایج
مشاهدات HPlC و Microplate Reader بیانگر آن بود که فعالیت سیستم آنتیاکسیدانی برگ گیاهچۀ ذرت و میزان زیاد ترکیبات فنلی در اثر امواج الکترومغناطیس 900 MHz به نحو چشمگیری کاهش مییابد و حتی بعضی ترکیبات فنلی، مانند یوجنول، بهطور کلی از بین میرود.
آلودگی امواج الکترومغناطیس,آنتیاکسیدانت,ترکیبات فنولی,ذرت
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4219.html
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4219_4d1ffebbc7d9e167b039e3712712f849.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه حقوق محیط زیست
2476-6143
1
2
2016
09
22
آینده پژوهی مدیریت سمنهای زیست محیطی در ایران 1404
16
29
FA
مرجان
عبدی
marjan.abdi@gmail.com
سید محمد
عباس نیا
آینده پژوهی,تأمین مالی,سازمانهای مردم نهاد,سند چشم انداز
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4220.html
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4220_272bdb4d8d0ed480597c2efbbb8ea14b.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه حقوق محیط زیست
2476-6143
1
2
2016
09
22
بررسی جایگاه آموزشهای زیست محیطی در کتابهای درسی مقطع ابتدایی
30
37
FA
خدیجه
علی پور مقدم
kh_alipour@pnu.ac.ir
حوا
علی پور مقدم
alipour.havva@yahoo.com
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به آموزش محیط زیست در کتابهای درسی مقطع ابتدایی است. با توجه به هدف مورد نظر و ماهیت موضوع، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی مقطع ابتدایی میباشد که برای دستیابی به هدف پژوهش، کتابهای درسی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. واحد تحلیل در این پژوهش جملات و تصاویری است که مرتبط با عوامل چهارگانه زیستی آب، هوا، خاک و صوت درکتابهای درسی وجود داشته است و به طورمستقیم یا غیر مستقیم به محیط زیست مربوط میشوند.
نتایج بدست آمده نشان میدهد که در رابطه با آموزش محیط زیست، تصاویر موجود در کتابهای درسی بیشتر از متن و جمله بوده است. بیشترین فراوانی در بخش تصویر مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی و کمترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی نوشتاری میباشد. در بخش متن نیز بیشترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی خوانداری است و در کتابهای ریاضی، قرآن و علوم تجربی هیچ متن و نوشتهای در رابطه با محیط زیست وجود نداشته است.
آموزش محیط زیست,ابتدایی,تحلیل محتوا,کتب درسی
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4221.html
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4221_b91c3e7ea59706231bf35b01be4b1339.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه حقوق محیط زیست
2476-6143
1
2
2016
09
22
حق بر آب در نظام بین المللی حقوق بشر
38
50
FA
سید محمد صادق
احمدی
سید ناصرالدین
بدیسار
آب عنصری ضروری برای زندگی است.توسعه اجتماعی و اقتصادی یکسره به آب گره خورده است.حقوق بشر و منابع آب از جمله مهم ترین مسائل مورد توجه جامعه جهانی در سال های اخیر بوده است.بسیاری از کنفرانس ها و مجامع برگزار شد و قطعنامه و اعلامیه هایی از جانب آن ها به تصویب رسید. حق دسترسی بشر به آب از دهه 1970 در دستور کار جامعه جهانی بوده است.اما همواره بین اعلام آب به عنوان نیاز اساسی بشر و یا مثابه حقی از حقوق بشر تردید وجود داشت. امروزه حقی تحت عنوان حق دسترسی بشر به آب در چارچوب حقوق بین الملل وجود دارد و این حق در اسناد بین المللی به طور صریح و ضمنی مورد اشاره قرار گرفته است. نظریه شماره 15، آشکارترین و صریح ترین مورد شناسایی حق دسترسی بشر به آب در حقوق بین الملل است.
اما در عین حال،حق برآب با نسل های مختف بشری در ارتباط است . حق برآب با بسیاری دیگر از حقوق بشر از جمله؛ حق سلامت،حق غذا ،حق تعیین سرنوشت ، حق بر آموزش، حق بر کار از جمله کشاورزی،حق بر بهداشت، حق بر محیط زیست،حق بر صلح،حق بر توسعه و...ارتباط دارد.و در صورتی که حق بر آب با چالش مواجه شود این حقوق نیز در اجرا با چالش اساسی روبرو خواهند شد و میزان تحقق آن در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
هر چند در نظام حقوقی ایران هیچ مقرره صریحی درخصوص حق بر آب آشامیدنی سالم وجود ندارد اما از عمومات مواد مندرج در قوانین مختلف می توان نتیجه گرفت که دولت موظف به تأمین آب آشامیدنی و حفظ سلامت آب است.
حق بر آب,حقوق بشر,نسل های حقوق بشر,نظریه شماره15
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4222.html
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4222_3916f3da1df51200ced4b5b36c60e16f.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه حقوق محیط زیست
2476-6143
1
2
2016
09
22
کاربرد قواعد فقهی دراستفاده از امواج الکترومغناطیس به منظور حفظ شرایط زیست محیطی جامعه
51
65
FA
زهرا
گواهی
zgovahi@yahoo.com
زهرا
نکویی
zahranekooee@gmail.com
زهره
اسلامی
z.islami2222@gmail.com
از دیر باز در حوزة فقه اسلامی تلاش ها و حرکت های علمی در ارتباط با موضوعات نو پیداوجود داشته است، به گونه ای که در چهار پنج دهة اخیر، فقیهان خاصه و عامّه ,رویکرد نوینی را تحت عنوان«مسائل مستحدثه» داشته اندو در رساله های عملی خود نیز در بخش استفتائات به برخی از این پرسش ها پرداخته اند.آنتن های BTS واستفاده از اشعه الکترومغناطیس از جمله این موضوعات نوپیدا در عرصه دانش نوین بشری است که به دلیل شبهه زیانبار بودن برای محیط زیست ،جا دارد به مسائل حقوقی پیرامون آن وبکار گیری قوانین فقهی در روایی یا ناروایی نحوه استفاده از آن پرداخته شود.استفاده از این پدیده جدید علمی در کنار کاربردهای بسیار مفیدی که در جهان امروز دارد،اثرات سوئی بر محیط زیست وسلامتی افراد می گذارد که در فقه وقوانین کشوری قابل بررسی است.این مقاله به ضرورت تبیین این موضوع به عنوان پدیده ای نوظهور می پردازد.در این مقاله کاربردهای قواعدفقهی و قوانین حقوقی پیرامون نصب آنتن های BTS رامورد بحث قرار می دهد به گونه ای که با حفظ حقوق محیط زیست کمترین آسیبهارا به آن وارد سازد. از آنجایی که قوانین جمهوری اسلامی ایران برگرفته از فقه اسلامی می باشند و در قواعد فقهی سلطه مالک بر اموالش از بدیهیات است و از طرفی ضرر رساندن به دیگران ممنوع می باشد لذا اگر ضرر آنتن ها محرز باشد می توان در نحوه نصب وکاربرد آن ،به عنوان حقوق شهروندی تجدید نظر کرد.
آنتن های مخابراتی,اشعه الکترومغناطیس,فقه اسلامی,قواعد فقه,محیط زیست
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4223.html
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4223_d5dc214436e2e503896058e03cf4506d.pdf
دانشگاه پیام نور
دوفصلنامه حقوق محیط زیست
2476-6143
1
2
2016
09
22
مسئولیت مدنی محیط بانان وجنگلبانان
66
78
FA
خدیجه
شیروانی
khadije.shirvani@yahoo.com
رویا
زند وکیلی
محیط زیست و جنگلها ازجمله مهمترین نعمتهای خدادادیاند که حفاظت از آنها به دغدغۀ مهمی در سراسر دنیا تبدیل و برای جلوگیری از نابودی آنها مقررات زیادی وضع شده است. به موجب همین مقررات، محیطبانان و جنگلبانان مأموریت دارندکه از این عرصهها نگهداری و از نابودی آنها جلوگیری کنند.این افراد درراستای انجاماین مأموریتاختیاراتی نیز دارند که دو مورد از مهمترین آنها عبارت است از اینکه اگر آموزشهای لازم را ببینند ضابط دادگستری شمردهمیشوند، و دیگر اینکهحق دارند هنگام کار، اسلحه حمل کنند. گاهی همین افراد موجب خسارت به اطراف خود میشوند که دراین صورت بر مبنای نظریۀ تقصیر،مسئول هستند وبا توجه به این امر که محیطبانان و جنگلبانان کارمند دولت به شمارمیآیند، با استناد به قانون مسئولیت مدنی،اگر به عمد یا در اثر بیاحتیاطی به مناسبت انجام وظیفه خسارتی را وارد کنند، خود مسئول جبران این خسارت هستندو فقطدر صورتی اداره مسئول است که ایجاد خسارت، ناشی از نقص وسایل آن اداره باشد.
جنگلبان,گارد محیط زیست,محیطبان,محیط زیست,مسئولیت مدنی
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4224.html
https://enlaw.journals.pnu.ac.ir/article_4224_30769c24914a585eb8d05ca500aad2e3.pdf