بررسی جایگاه آموزش‌های زیست محیطی در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به آموزش محیط زیست در کتاب­های درسی مقطع ابتدایی است. با توجه به هدف مورد نظر و ماهیت موضوع،  از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی مقطع ابتدایی می­باشد که برای دستیابی به هدف پژوهش، کتاب­های درسی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته­اند. واحد تحلیل در این پژوهش جملات و تصاویری است که مرتبط با عوامل چهارگانه زیستی آب، هوا، خاک و صوت درکتابهای درسی وجود داشته است و  به طورمستقیم یا غیر مستقیم به محیط زیست مربوط می­شوند.
نتایج بدست آمده نشان می­دهد که در رابطه با آموزش محیط زیست، تصاویر موجود در کتاب­های درسی بیشتر از متن و جمله بوده است. بیشترین فراوانی در بخش تصویر مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی و کمترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی نوشتاری می­باشد. در بخش متن نیز بیشترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی خوانداری است و در کتاب­های ریاضی، قرآن و علوم تجربی هیچ متن و نوشته­ای در رابطه با محیط زیست وجود نداشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Environmental Training in Primary School Text Books

نویسندگان [English]

  • khadijeh alipour Moqadam
  • Havva Alipour Moqadam
چکیده [English]

The main objective of the study is the attention level to environmental education in primary school textbooks. Due to the intended purpose and nature of the subject, the content analysis method was used.  The  study population was consisted of primary school textbooks that to achieve this goal, third-grade textbooks in the 95-94 school year were selected and analyzed as the sample research. The unit of analysis in this study are text books sentences and images that are associated with the four biological factors : water, air, soil and sound and  directly or indirectly  are related to the environment.
The results showed that in relation to environmental education, images are more than sentencs and texts in primary school textbooks. Regarding pictures, the highest frequency belonged to the Social Training text books and the least to Persian writing books. For texts also the highest frequency belonged to Persian  reading  books and there was no images or sentences  related to environment in other books, that is Quran, Mathematics or empherical sciences

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental Education
  • Primary
  • content analysis
  • Textbooks